Mindset - vaste mindset & groeimindset

‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’

Deze inmiddels bekende uitspraak van Pippi Langkous is een klassiek voorbeeld van een groeimindset.
De mindsettheorie is ontwikkeld door de psychologe Carol Dweck. Zij deed onderzoek naar de motivatie om te leren en concludeerde dat er
twee soorten mindsets zijn: een vaste mindset en groeimindset.


De term mindset verwijst naar de overtuiging of denkstijl die mensen hebben over zichzelf, hun talenten, kwaliteiten en intelligentie.
Een vaste mindset (ik kan het niet, het lukt me toch nooit, ja maar... dat is toch niks voor mij) belemmert je in je persoonlijke ontwikkeling. Een groeimindset (ik kan het nog niet, wat moet ik nog leren om dat te kunnen, ik ga het gewoon proberen) zorgt daarentegen voor motivatie, doorzettingsvermogen en ontwikkeling. Een groeimindset helpt je het beste uit jezelf te halen.

 

Vaste mindset

Bij een vaste mindset vind je het belangrijk om te laten zien dat je over een aangeboren talent beschikt. Je voelt je slim als je iets goed of perfect doet. Bij een uitdaging is de kans op fouten maken groot en dat is eng. Kinderen (en volwassenen) met een vaste mindset vinden het vreselijk om fouten te maken. Als je alles goed, snel en perfect doet; dan ben je slim. Als je iets niet weet, iets niet kan of een fout maakt; dan bent je dus dom. Om dat te vermijden doen kinderen met een vaste mindset liever geen nieuwe of lastige dingen.

 

Groeimindset

Bij een groeimindset hou je van uitdagingen, want dat geeft je het gevoel dat je je aan het ontwikkelen bent. Van proberen kun je leren! Fouten maken hoort erbij, dat betekent gewoon dat het nog niet goed genoeg kunt of snapt. Dat is leren.

 

De groeimindset komen we ook tegen in NLP. Een van de basisprincipes van NLP is;

No failure, only feedback: 'Ik heb niet gefaald' zei Edison, 'ik heb 10.000 manieren gevonden die niet werkten. Daarna was er de lamp.' Als je elke ‘falen’, elke ‘fout’ kunt zien als een les, dan faal je niet meer, dan leer je. Vraag jezelf af wat je anders kan doen – of opnieuw, maar met het verworven inzicht. Zo creëer je de ruimte om te groeien en te ontwikkelen.

 

Een mindset is niet iets wat je hébt, maar dus een manier van denken. We maken allemaal gebruik van een vaste mindset én een groeimindset. Het streven naar een volledige groeimindset is niet reëel. Maar je bewust zijn van je (belemmerende) overtuigingen en het stimuleren van een groeimindset, helpt je in je persoonlijke ontwikkeling, het vergroten van je zelfvertrouwen én het bereiken van je doelen.

 

Hoe stimuleer je een groeimindset?

Het gaat er niet om of je de beste, slimste of knapste bent. Het gaat om de inspanning die je levert om iets te bereiken en dat je jezelf zoveel mogelijk ontwikkelt. Hoe kun je je kind hierbij helpen?

 

·       Geef je kind ruimte om fouten te kunnen maken en er vervolgens van te leren.

- Don’t rescue a child from a challenge, teach them how to face it –

Vertellen over je eigen fouten en wat je ervan geleerd hebt, helpt een kind bij het accepteren dat fouten maken hoort bij leren en ontwikkelen. Het zegt niks over slim of dom zijn. Zoek maar eens samen met je kind het verhaal van Lionel Messi op. Hij werd van zijn voetbalclub gestuurd, omdat hij te klein was. Na 17 jaar, door hard werken, doorzetten en in zichzelf blijven geloven, werd hij topvoetballer. Of lees eens het verhaal van Walt Disney; die ontslagen werd, omdat hij geen originele ideeën had en te weinig fantasie bezat.

 

·       Is er iets wat je kind nog niet goed kan of iets waar het nog moeite mee heeft? Maak je kind dan bewust van het proces van leren. Geef inzicht in de vaardigheden die het nog moet ontwikkelen en help hem of haar erbij. Neem als voorbeeld iets wat het kind al geleerd heeft. Bijvoorbeeld fietsen, zwemmen of lezen.; ‘De eerste keer dat je op een fiets stapte, kon je niet direct fietsen. Je hebt geoefend, doorgezet en bent blijven proberen, tot je het kon. En nu kan je het. Dat is leren.’ Fouten maken betekent niet dat je dom bent, het betekent dat je nog iets moet leren.

 

·       Als je je focust op het proces, maak je scores en resultaten minder belangrijk. Heeft je kind hard gewerkt? Benadruk zijn inzet, doorzettingsvermogen en aanpak. Geef complimenten op het proces, niet alleen op het resultaat: ‘Zo, jij hebt hard gewerkt’, ‘Wat ben je een doorzetter’, Jij hebt flink geoefend’, ‘Je bent echt vooruit gegaan zeg'. Op de website van Platform Mindset vind je verschillende gratis downloads, zoals complimentenposters, om uit te printen en op te hangen. Handig als reminder!

 

Merk je dat jouw kind wordt belemmerd door een vaste mindset? Is het bang om fouten te maken, erg perfectionistisch of onzeker en zou je je kind daarbij graag willen helpen? In de Trots & Zeker II – mindset training leert je kind (én de ouder) een groeimindset ontwikkelen, om te gaan met uitdagingen en tegenslagen en werken we aan een positief zelfbeeld & meer zelfvertrouwen.

 

Herken je de vaste mindset bij jezelf? Heb je last van belemmerende overtuigingen bij het behalen van je wensen en doelen? In de NLP-avondtraining leer je op een praktische, direct toepasbare wijze werken aan effectief communiceren, een positieve kijk op jezelf & de wereld en het ontwikkelen van een groeimindset.